בימינו כל בית עסק מחזיק באתר עסקי שבאמצעותו מוצגים המוצרים של העסק והשירותים שהוא מעניק. האתר העסקי מאפשר גם שמירה על קשר עם הלקוחות והרחבת מאגר הלקוחות הקיים. אלא שכדי שחברה כלשהי תצליח, אין די בהקמה של אתר עסקי, ויש לבדוק את האפקטיביות של האתר ואת מידת התאמתו לצרכים של העסק ולצרכיהם של לקוחות הגולשים באתר. לשם כך קיימים היום מספר כלים מקצועיים, ואחת המשמעותיים שבהם הוא גוגל אנליטיקס.
מהו גוגל אנליטקיס
על מנת שניתן יהיה לבנות אתר התואם את האסטרטגיה העסקית והעונה על צורכי הלקוחות, נחוץ למנהל האתר כלי שיסייע לו לנתח את הפעילות באתר. גוגל אנליטיקס (Google Analytics) מהווה בדיוק את הכלי הנדרש, שבאמצעותו עוקב מנהל האתר אחר הפעילות. מנהל האתר יכול לבחור בין אפשרויות שונות של הצגת המידע, למשל גרפים וטבלאות, והללו מאפשרים לו לבנות תמונה מלאה על הנעשה באתר וכך מקל את קבלתן של החלטות שונות הנוגעות לשיווק העסק. כלי זה הושק בשנת 2005 וכיום ניתן לבחור בגרסה הרגילה והחינמית, או בגרסה מורחבת ומשופרת שנועדה לתמוך בעסקים ובחברות גדולות. להלן יפורטו היתרונות של השימוש בגוגל אנליטיקס.
ליקוט מידע על המשתמשים באתר
אחת המטרות המרכזיות של השימוש בגוגל אנליטיקס הוא איסוף נתונים אודות הגולשים באתר. כלי זה מאפשר למשל לדעת לאילו דפים נכנסים הגולשים, אילו תכנים מעניינים אותם יותר ומהי השפה המשתמשת אותם. לעתים קרובות ניתן אפילו לבצע פילוח של הנתונים הנאספים ולאפיין את הגולשים על פי המגדר שלהם, על פי גילם, ועל פי תחומי העניין שלהם. כל הנתונים הללו יסייע לבנות אתר הכולל תכנים אטרקטיביים יותר עבור קהל היעד שהעסק מעוניין למשוך אליו. גוגל אנליטיקס עשוי אף לסייע לאתר דפים הגורמים לנטישת האתר – דפים שלאחר הביקור בהם עזבו המשתמשים את האתר. לעומת זאת, דוח יעיל יגלה גם איזה דף הוביל את המשתמשים לאתר (דף זה נקרא גם דף נחיתה), וכך יוכל בעל העסק למקד את המשאבים שלו באופן אפקטיבי הרבה יותר.
האם יש צורך בהתאמת האתר למובייל?
מכיוון שהיום חלק גדול מהגולשים ניגשים לאתרים שונים דרך המכשיר הנייד שלהם, חשוב לברר גם עניין זה. כך, באמצעות גוגל אנליטיקס יכול מנהל האתר לדעת האם הגולשים ניגשים לאתר דרך מחשב נייח או שמא הם מגיעים אליו באמצעות מכשירים ניידים כמו טלפונים חכמים או טאלבט. אם מתברר כי מרבית הגולשים מבקרים באתר באמצעות הטלפון הסלולרי, הרי יש להתאים את האתר למובייל על מנת ליצור חוויית משתמש ראויה וכדי להאריך את משך שהותו של הגולש באתר.
תנועה לאתר
יתרון נוסף של גוגל אנליטיקס הוא היכולת שלו לאפיין את התנועה לאתר, וכך יכול מנהל האתר לדעת מהיכן מגיעים הגולשים שלו. לעיתים משקיע מנהל האתר משאבים רבים בפנייה למדיה חברתית מסוימת, אך לאחר בדיקה באמצעות גוגל אנליטיקס, מתברר כי עיקר הגולשים מגיעים לאתר דרך מדי חברתית אחרת. גוגל אנליטיקס יסייע להבין מה הוא מקורם של הלידים העיקריים, וכך ניתן יהיה לחסוך בזמן ובמשאבים יקרים אחרים המושקעים במקום הלא נכון.
מעקב אחר עמידה ביעדים
כל חברה וכל בית עסק המעוניינים להצליח נדרשים לוודא כי הם עומדים ביעדים שהקציבו לעצמם. לשם עליהם להחזיק ציוד תקשורת מתאים כמו גם מרכזיה שתעמוד לרשות הלקוחות. אך מכיוון שהיום חלק גדול מהתקשורת מתבצעת באמצעות האתר, ניתן להסתייע בו כדי לבצע מעקב אחר התקשורת עם הלקוחות, אחר הרכישות המבוצעות ואחר השירות שניתן ללקוח. גוגל אנליטיקס מאפשר גם לבדוק את מה שנקרא יחס המרה, ודרכו ניתן לבחון את יעילותו של כל דף ואת ההכנסה הממוצעת שמקורה בכל דף. באופן זה יכול מנהל האתר לאפיין את הדפים הרווחיים יותר והרווחיים פחות, ולבצע את ההתאמות הנדרשות על מנת להשיג את היעדים שנקבעו.
לסיכום, גוגל אנליטיקס הוא כלי מקצוע חיוני עבור כל מנהל אתר וכל בעל עסק המעוניינים לעקוב אחר האפקטיביות של האתר. המידע הנאסף דרך כלי זה מאפשר ליצור חוויית משתמש טובה יותר ולהשיג רווחים גבוהים יותר.
Comments