top of page

מה זה בדיקותQA

פיתוח תוכנה הוא תהליך מורכב הדורש יידע מקצועי והבנה של דרישות הלקוח ושל המשתמש. לאחר בניית התוכנה דרושה כמובן בדיקה מעמיקה שמטרתה וידוא איכות התוכנה. בדיקות כאלו מכונות בשם QA שמשמעותו היא Quality Assurance או Quality Control. בדיקות תוכנה חשובות במיוחד כאשר מדובר במערכות תקשורת שבהן אנו עושים שימוש יומיומי. על מנת לוודא שפתרונות התקשורת שמציעה חברה מסוימת אכן עונות על צרכי הלקוחות חשוב מאוד לבצע בדיקת תוכנה יסודית ומעמיקה.

מהו תפקידו של בודק התוכנה


פעמים רבות מודגש דווקא תפקידם של מפתחי התוכנה, אך לבודקי תוכנה מקצועיים יש ביקוש רב, בשל התפקיד המרכזי בבניית פתרונות תקשורת ומערכות תקשורת איכותיות. בתהליך הראשוני של פיתוח התוכנה, יוצר המפתח סקיצה ראשונית בהתאם לדרישות מהתוכנה ובהתאם למטרות שלה. אלא שלעתים קרובות כאשר מנסים להריץ את התוכנה ולבדוק את תפקודה מתגלים "באגים" רבים שאינם מאפשרים לתוכנה לעשות את מה שהיא התבקשה. לשם כך דרוש תהליך של בקרת איכות וביצוע בדיקות רבות, ולא תמיד תתגלה הבעיה בקלות. לשם כך יש צורך בבודקי תוכנה מקצועיים ומנוסים.


כיצד מתבצעת בדיקת התוכנה

 כאשר בודק התוכנה מתחיל בעבודתו, עליו לבצע בדיקה מקיפה ויסודית של כל הרכיבים שלה. שורות הקוד של התוכנה נבדקות בקפדנות וכל תקלה וסטייה מהתכנית צריכות להיות מדווחות למתכנתים. אין מדובר בבדיקה טכנית בלבד, אלא בבדיקה שבוחנת משתנים רבים. בודק התוכנה בוחן את יעילותה ואת המהירות שבה היא עובדת; הוא מוודא כי התוכנה ידידותית למשתמש וכי הממשק ברור ונגיש. בעולם הוויזואלי שלנו חשוב מאוד גם עיצוב התוכנה, שכן עליה להיות מסוגלת למשוך משתמשים רבים ככל האפשר. לשם כך בודק התוכנה עובד לא רק מול מפתחי התוכנה אלא גם ביחד עם מנהל המוצר ועם הגורם האחראי על עיצובו.   


סוגי הבדיקות הקיימות

בדיקות התוכנה הן עולם שלם ומורכב והן כוללות סוגים שונים ומגוונים. להלן פירוט של בדיקות תוכנה עיקריות:

בדיקות מערכת

כאשר יש צורך לבדוק את התאמת התוכנה למפרט המבוקש שלה יבצע הבודק בדיקות מערכת. בדיקות אלו בוחנות האם התוכנה אכן עומדת ביעדים שהוגדרו לה והאם ניתן לשלב אותה במערכת הכללית של הלקוח המיועד.

בדיקות אינטגרציה

לעתים קיים גם צורך בבדיקות אינטגרציה הבודקות את ההשפעה של רכיב מסוים על המערכת כולה. לשם כך נבחנים בנפרד כל מרכיבי התוכנה ורק בהמשך נבדק השילוב בין מרכיבים אלו לבין סביבת המחשוב.

בדיקות יחידה

את בדיקות האינטגרציה משלימות בדיקות היחידה הבוחנות בדרך כלל את פעילותן של יחידות הקוד, אך לעתים ייעשה בהן שימוש לבדיקת המודול כולו.

בדיקת עומסים

לצד בדיקות מרכיבי התוכנה ניתן לבצע גם בדיקות עומסים הבודקים את זמן התגובה של המערכת ואת היכולת שלה לעמוד במצבי עומס. בבדיקה זו מטילים על המערכת רמת עומס שהוגדרה מראש ובוחנים את זמן ההתאוששות שלה ואת התפקוד הכללי שלה.

בדיקות ידניות

ברוב המקרים הבדיקות מבוצעות בעזרתו של מחשב, אך ישנם מקרים שבהם אין מנוס מבדיקות ידניות המבוצעות על ידי איש מקצוע ולא באופן אוטומטי. מדובר בבדיקות המצריכות הכשרה מיוחדת. על מנת לבצע אותן יש לתכנן מראש אילו פרמטרים נבדקים. לשם ביצוען של בדיקות אלו חשוב לבחור באיש מקצוע מנסה ובעל יידע בתחום.

בדיקות קבלה

לאחר שהתוכנה עברה את כל מערך הבדיקות המפורט לעיל, מגיע תורה של בדיקת הקבלה. את הבדיקה הזאת מבצע משתמש הקצה, כלומר הלקוח. הוא מוודא כי התוכנה אכן משרתת את המטרות שלו ועונה על הדרישות ועל הצרכים שהוגדרו. משתמש הקצה בודק את קלות הפעלתה של התוכנה, את זמן התגובה שלה ונותן משוב בנוגע לתפקודה ולנוחות השימוש בה.

23 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page