top of page

מה זה ענן היברידי

טכנולוגיית הענן (cloud) נכנסה לשימוש בחברות רבות והיא חלק מחבילת פתרונות תקשורת לעסקים. מערכות הענן מאפשרות לא רק גיבוי מלא של המידע הקיים בחברה ואבטחתו, אלא גם שיתוף המידע הזה עם גורמים


טכנולוגיית הענן (cloud) נכנסה לשימוש בחברות רבות והיא חלק מחבילת פתרונות תקשורת לעסקים. מערכות הענן מאפשרות לא רק גיבוי מלא של המידע הקיים בחברה ואבטחתו, אלא גם שיתוף המידע הזה עם גורמים רלוונטיים. אלא שעל אף שמערכות תקשורת רבות אימצו כבר טכנולוגיה זו, בתי עסק רבים מהססים לעשות שימוש בכלי זה. שירותי הענן הם חדשים יחסית, וישנם ארגונים החוששים מפני השימוש בענן ציבורי. בדיוק לשם כך נוצר הענן ההיברידי. 


מהי טכנולוגיית הענן

לפני שנפרט על הענן ההיברידי ועל שימושיו, חשוב להבין קצת יותר את טכנולוגיית הענן ששינתה משמעותית את אופן העבודה בשוק. בעבר, כל מחשב בבית העסק נדרש להתקנה נפרדת של תוכנה, כמו גם לגיבוי נפרד של הקבצים שנשמרו בו. אם מחשב זה היה נפגע, היה צורך לנסות לחלץ ממנו את המידע בדרך כלשהי, ולעתים מידע רב היה אובד. גם התקנה של תוכנה על מחשב חדש הייתה תהליך שהיה כרוך במאמצים רבים. אלא שכיום טכנולוגיות הענן מאפשרות חיבור לתוכנה הנמצאת בשרת שהוא חוץ ארגוני ואינו מנוהל על ידי בית עסק. כאשר יש צורך בשדרוג התוכנה הדבר נעשה באופן מהיר ויעיל מבלי שיהיה צורך בפעולות מיוחדות. מעבר לזה, החברה המתחזקת את השרת דואגת גם לאבטח את המידע וכך חוסכת את הצורך בשטח אחסון רב במחשב. האחסון של המידע על גבי שרת וירטואלי מקל את הגישה למידע ואת השיתוף שלו עם גורמים אחרים בארגון. 


על איזה צורך עונה הענן ההיברידי

לטכנולוגיית הענן (cloud computing) יתרונות רבים, אלא שלא כל ארגון מעוניין שההתנהלות השלמה שלו תתבצע בענן ציבורי ותהיה תלויה בתחזוק של חברה חיצונית. לשם כך נוצר הענן ההיברידי. הענן ההיברידי משלב בין ענן ציבורי המאוחסן בשרת ציבורי הממוקם מחוץ לארגון, לבין ענן פרטי שהוא למעשה מערכת המחשוב התוך ארגונית. המודל הזה מאפשר לבית העסק שליטה על המידע הקיים במערכת הפנים ארגונית, אך מצד שני מאפשר גיבוי ושיתוף של מידע בעת הצורך בענן הציבורי. הבחירה בענן ההיברידי תתבצע בדרך כלל בשל שיקולים מקצועיים של צורך בגמישות וזמינות לצד חשיבות השמירה על אבטחת המידע בארגון. כך יכול בית העסק לנהל את המשאבים השונים בעזרת שתי הפלטפורמות הללו. שימוש בענן ההיברידי מאפשר, במקרים של עומס רב במערכת, מספר אפשרויות פעולה המסייעות לשיפור התפקוד בארגון. למשל, הדואר האלקטרוני של הארגון והאנטי-ספאם שלו יכול להיות בענן הציבורי, אך מערכות אחרות כמו ה-ERP יהיו פנימיות.


אינטגרציה בין הענן הציבורי לבין הענן הפרטי

כאמור ישנם ארגונים שבהם יש צורך לשמור על אפשרות העבודה במסגרת מערכת המחשוב הפנימית בלבד (כלומר בענן הפרטי). במקרים אלו חשוב מאוד שתהיה אפשרות לאינטגרציה עם הענן הציבורי. שמירה על סנכרון בין המערכות הפנימיות והציבורית, והמעבר בין מערכות אלו, נחוצות בכל תהליכי העבודה השגרתיים. כך שאם עוברים בין מערכת פנימית לבין מערכת המבוססת על הענן הציבורי המעבר לא יורגש. ענן היברידי מאפשר למשל אינטגרציה שבזכותה ניתן יהיה לשלוח דואר אלקטרוני מהמערכת הפנימית ליעד חיצוני לארגון. 


יתרונות וחסרונות השימוש בענן היברידי

כפי שניתן להבין, הענן ההיברידי מיועד לחברות החוששות שמידע פנימי או מידע בנושא ההתנהלות של בית העסק, ידלוף מחוץ לארגון. אין מדובר בהכרח בארגונים ביטחוניים, גם בתי עסק מחזיקים במידע מקצועי או בסודות מסחריים שחשוב לחברה לשמור עליהם. מבחינה זו לענן ההיברידי מספר יתרונות. מדובר בפתרון גמיש שניתן להתאים אותו לדרישות החברה  בלי שיהיה צורך ברכישת תוכנה. בנוסף על כך ניתן להוסיף אותו בקלות לתשתית הקיימות מבלי לשבש את נהלי העבודה הנהוגים בארגון. יחד עם זאת, לענן ההיברידי ישנם גם חסרונות. על מנת שניתן יהיה לגשת באופן חיצוני לתשתית הארגון (שלא באמצעות הענן) יהיה צורך בהשקעה נוספת בכלים נוספים. לכן בהתקנה של ענן היברידי בבית העסק, מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי שיסייע לבחור בפתרון המתאים ביותר. 

361 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page