כמו בתחומים רבים, גם עולם הרפואה עובר שינויים רבים במטרה להתאים אותו לצרכים המשתנים. בעבר כל אדם היה צורך את השירותים הנדרשים דרך הקופה שלו, ובאמצעות המרפאה שאליה היה משויך.
כמו בתחומים רבים, גם עולם הרפואה עובר שינויים רבים במטרה להתאים אותו לצרכים המשתנים. בעבר כל אדם היה צורך את השירותים הנדרשים דרך הקופה שלו, ובאמצעות המרפאה שאליה היה משויך. כיום לעומת זאת חל שינוי בגישה זו, כשהמטרה היא להעניק את השירות הטוב והמלא ביותר למטופל, בלי שיהיה צורך בבירוקרטיה רבה. לשם כך נועדו שירותי מיקור החוץ.
מהו מיקור חוץ רפואי
שירותי מיקור החוץ הזוכים לתשומת לב הרבה ביותר, הם שירותים רפואיים הניתנים לאזרחים ממדינה זרה. גבולות העולם שלנו הולכים ומצטמצמים, וכיום שירותים רבים נרכשים ומוזמנים גם מחוץ למדינה שבה אנו גרים. שירותים רפואיים אף הם חלק מנטייה הזאת. הסיבה לכך מובנת – אם קיימת אפשרות לרכוש שירותי רפואה מתקדמים במדינה אחרת, שירותי רפואה שעשויים להציל חיים, אין מקום להתלבטות. אך שירותי מיקור החוץ קיימים גם בתוך גבולות הארץ. כך למשל ישנם מקרים שבהם בשל היעדר מרפאה או רופא מתאים, יכול מטופל של קופה אחת לפנות לקבלת שירותים פרטיים ממקור אחר. לעתים אפילו חיילים המשרתים בצבא קבע זכאים לקבל סיוע רפואי ממקור פרטי. שירותי מיקור חוץ רפואי עשויים בהחלט לסייע בצמצום ה"טרטור" של המטופל, אך על מנת ששירותים אלו יהיו אפקטיביים ומועילים, ישנם מספר דברים שיש צורך לשים לב אליהם.
מיקור חוץ רפואי – תשתית התקשורת
כפי שמשתמע מהאמור לעיל, מטרתו של מיקור חוץ רפואי היא לאפשר טיפול מהיר ויעיל במטופל, טיפול שיהיה גם איכותי יותר מזה שניתן לו במסגרת המרפאה המקומית שלו. אך על מנת שדבר זה יתאפשר יש צורך כמובן בתשתית ראויה, כמו גם ציוד תקשורת, שהוא כלי מקצועי והכרחי שחשיבותו היא קריטית. על מנת לוודא כי האדם זוכה לטיפול הרפואי שעונה על צרכיו יש צורך לוודא כי כל המידע הרפואי הנדרש מתקבל על ידי הגורמים הרפואיים השונים. אם אין בידי הרופא המטפל את התמונה המלאה של מצב המטופל, הרי שעלולות חלילה ליפול טעויות קריטיות בטיפול באדם. כלומר, מיקור חוץ איכותי מחייב ביסוסה של מערכת תקשורת, שבאמצעות מרכזיות איכותיות, מסוגלת להעביר את המידע הנדרש על המטופל.
מיקור חוץ – שמירה על סודיות המטופל
הבחירה בתשתית התקשורת המתאימה אינה החלטה שניתן לעשות בקלות ראש. כל אדם ואדם נדרש מדי פעם לטיפולים רפואיים וכל מטופל מצפה (כפי שמבטיח לו החוק) כי הגורמים המטפלים יעשו את מרב המאמצים לשמור על סודיותו של המידע הרפואי העובר בין הגורמים השונים. השמירה על סודיות המידע עלולה להתגלות כעניין מאתגר ביותר, במיוחד במקרים שבהם נדרש מיקור חוץ. במצבים אלו המידע עובר בין גורמים רבים, ועל כן גדלה הסכנה כי בשל טעות כלשהי המידע האישי של המטופל ייחשף. על מנת למנוע מצבים שבהם המידע הרפואי נחשף, חשוב לבסס נהלי עבודה מסודרים באשר לטיפול בכל המסמכים השונים המגיעים לידי הגורמים המקצועיים, וחשוב גם לוודא כי קיימת תשתית טכנולוגית ראויה, ותשתית תקשורת מתקדמת שתאפשר לשלוט באופן שבו עובר המידע ממקום למקום.
דרישות בסיסיות ממערכת התקשורת
על מנת שתשתית התקשורת תמלא נאמנה את תפקידה, עליה לעמוד במספר תנאים. אם מדובר במערכת המעבירה מידע סודי הנוגע למטופלים, יש לוודא כי היא מאובטחת כראוי ומוגנת ככל האפשר מפני התקפות של גורמים עוינים. מערכת שקל לפרוץ אליה אינה מועילה בהקשר זה. על כן, יש להבטיח כי הגישה למערכת המחשוב האחראית על העברת המידע תתאפשר רק לבעלי התפקידים המוסמכים, ולא תהיה פתוחה לכל המשתמשים במקום העבודה. יש צורך כמובן לוודא כי סביבת העבודה עצמה מוגנת בעזרת תוכנות שונות ובאמצעות אנטי וירוס למניעת תקלות ואובדן של מידע. מומלץ מאוד גם כי מדי פעם צוות ה-IT של המקום יבצע בדיקה של המערכות השונות ויעדכן אותן בעת הצורך.
מיקור חוץ עשוי להיות היום פתרון מצוין במקרים רבים, אך על מנת שהוא אכן יממש את מטרתו, חשוב לוודא כי קיימות התשתיות הנחוצות.
Commentaires